mandag 14. mai 2012

GJØR DET SELV: urtehage i vinduskarmen

Som dere kan se står alt bra til i vinduskarmen for tiden! Mitt lille prosjekt har blitt en suksess for min del, så tenkte jeg skulle dele det her med dere. Dette er en enkel, billig og ikke minst smakfull (namnamnam) måte å gjøre kjøkkenet ditt litt mer lunt og hjemmekoselig.

Du trenger: -en tube svart akrylmaling. 14kr søstrene grene. -en til to spiseskjeer vanntett slemming. Jeg brukte denne. Vi hadde denne liggende hjemme, så er ikke sikker på pris. -en kopp å ha blandingen i. -en kost til å male med. 13kr søstrene grene. -potter. Jeg kjøpte mine til 1kr stk (!!!!) på IKEA. Tilbud. -Tau til å pynte med. Kjøpte en bunt til 15kr på hobbybutikk. -Kritt. 10 kr for en pakke på hobbybutikk.

Steg 1: Først blander du akrylmalingen og slemmingen. Vet du hva du har i koppen din nå? Hjemmelaget tavlemaling som du kan skrive med kritt på! Jeg ville bruke svart, men du kan bruke hvilken farge du vil. Jeg ville at mine potter skulle være ganske enkle og tidløse, men tenk så mye gøy man kan finne på!

Steg 2: La malingen tørke. Det går ganske fort når du bruker akrylmaling. Bruk kritt til å grunne hele flaten du har malt, tørk av og skriv hva du vil :)

Steg 3: Pynt med litt tau og kjøp noen urter. Jeg var litt skeptisk til om urtene kom til å klare seg, men det har gått overraskende bra. Vanner de med ca 100ml vann hver morgen og de stortrives. En tube med akrylmaling holdt i massevis! Jeg malte vel rundt 7stk. De kan jo brukes til andre ting enn urter, slik som jeg for eksempel har gjort her med hvitløken ;)


bilder: privat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar