mandag 26. november 2012

Inspirasjon: gi minner, aktiviteter og gode ord i julegave til de du er glad i

Nå er det bare 4 dager igjen til desember og vi fortsetter nedtellingen her på bloggen. Jeg regner med at de fleste av dere er i gang med planlegging og forberedelser til jul? I dagens innlegg tenkte jeg å dele litt gave og pakkekalender inspirasjon med dere. Fokuset er å gi gaver som gir mening, fremfor å bli det jeg kaller "handle gal" i julen. Synes det er så synd at høytiden skal handle om ting hele tiden, og tror at vi alle har godt av å bli litt mindre matrialistiske. Håper med dette at jeg kan inspirere dere til å bli med på en hjemmelaget jul i år :)

Til å begynne med vil jeg gjerne dele noen fine kommentarer jeg har fått fra lesere, som passer perfekt til hva dagens innlegg handler om:

"Bytt eventuelt ut kjøpte gaver med opplevelser og tjenester. En av de fineste julegavene jeg har fått, var et "klippekort" med 5 ganger barnevakt [...] vi må lære oss å fokusere bort fra forbruk. Vi har veldig dårlig råd, men gleder oss like mye til jul hvert år. Koselig adventstid til dere!"
-Anonym

"Har ett kjempestramt budsjett som vi lever veldig bra med, barna har forstått at det er det å få og gi som er viktig og ikke mengden gaver og verdien av disse. Og her er gaven fra datteren til meg, ett bevis på hvor mye verdi en billig gave kan ha [...] en håndskrevet kokebok, gjett om jeg ble glad! Med innholdsfortegnelse å det hele, håndskrevet og klipt og limt."
-Hege fra godt og billig (noe fra kommentar og fra innlegget hennes her)

Blir virkelig inspirert av å lese kommentarer som dette... hva med dere? Kjempe fine tips og godt å se at folk setter et slikt godt eksempel, spesielt for barna sine :) Liker veldig godt det Hege poengterte med at det ikke er mengde og verdi som teller... når jeg selv får barn en dag ønsker jeg å lære dem det samme.

Men nå, over til litt inspirasjon jeg har samlet sammen! Har også skrevet ned mine egne ideer og inkludert linker til nettsidene nedenfor.

Bytt ut ting i pakkekalenderen med aktiviteter
Her om dagen kom jeg over dette flotte innlegget, hvor de har printet ut lapper med aktiviteter til pakkekalenderen, fremfor å legge gaver i den. Eksempler kan være "pynte pepperkaker", "kjøpe juletre med far" eller "lese en julefortelling". Tror dette er noe som kan være kjempe gøy for barna. Ikke nødvendigvis forbehold barn heller. Man kan jo for eksempel lage aktiviteter man kan gjøre med kjæresten sin eller hele familien, for eksempel "se en film sammen" og "massasje i 15 minutter".


Hjemmelaget gavekort eller skrapelodd
Kom over denne kjempe søte ideen, som viser hvordan du kan lage et eget skapelodd med "premier" under hvert skrapemerke. For en fantastisk gave å få! Jeg hadde blitt kjempe glad for noe sånt. Instruksjoner til hvordan du kan lage et slikt selv finner du her. Hvis du ikke lager skrapelodd er jo et hjemmelaget gavekort også en fin gave. For eksempel har vi noen i familien som nettopp har kjøpt seg hus og trenger hjelp med oppussingen. De skal få gavekort på barnevakt og oppussings hjelp av oss i år. Til sin kjære kan man jo gi en ekstra oppmerksomhet, som for eksempel gavekort på "en middagsrett du har lyst på klar når du kommer hjem fra jobb".

24 kort med hyggelige beskjeder som julekalender
Da jeg kom over dette bildet av juledekorasjon på pintrest fikk jeg ideen om å gjøre det til en julekalender for min kjære, som skal henge i trappen hjemme hos oss. Kortene skal jeg lage selv og legge i konvolutter merket fra 1. til 24. desember. Hver dag skal en av disse åpnes og etterpå henger kortet til pynt. Ikke bare hyggelig, men en fin måte å pynte på også! På kortene kan man skrive ting man setter pris på med personen, inspirerende sitater eller aktiviteter man kan gjøre sammen den dagen. Eller så er dette en fin måte å organisere julekort du mottar, slik siden jeg fant bildet på foreslår.

Gi en bunke med minner i gave
Kom over dette innlegget, hvor de skrev om en kreativ 60års gave. De samlet sammen minner fra 60 personer, la disse i konvolutter og ga "60 years of memories" til personen som fylte år. For en nydelig og omtenksom gave. Dette er det jo også mulig å lage en flott julegave ut av. Selv har vi besteforeldre som har alt og de skal på en bunke med minner, som vi skal samle sammen fra hele familien, i gave fra oss i år. Et annet forslag er jo og å legge bilder i noen av konvoluttene, feks personen med barnebarna sine, et fra da han/hun var ung, avisutklipp osv. Her er det bare kreativiteten det står på.

24 grunner som gjør at jeg elsker deg
Kom over dette bildet og tenkte, hvor gøy hadde det ikke vært å lage en "24 grunner til at jeg elsker deg" bok til sin kjære, som julegave? Du kan løsne festet i en gammel ringperm du ikke bruker og bruke hullemaskinen i de 24 sidene du lager. Har kan du jo også inkludere bilder eller andre ting du har tatt vare på, som betyr noe spesielt for dere. Tenker å kombinere denne ideen og prosjektet mitt med gjennbruk av gamle bøker. Gleder meg masse til å sette igang og skal selvfølgelig dele reslutatet på bloggen når jeg blir ferdig.



Hexagon eksplosjon
Likte dette inspirerende gaveforslaget veldig godt. Her kan du lage en kjempe fin hexagod eksplosjon med fine bilder, tekst og annen pynt. En kreativ vri på det tradisjonelle julekortet du pleier å kjøpe på butikken? Kan funke bra som julepynt og.








Håper dere ble litt inspirert av disse flotte ideene. Det ble nå jeg :) Har dere noen gode tips? Del dem gjerne i kommentarfeltet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar