tirsdag 29. mai 2012

JOBB: typiske intervjuspørsmål

Jeg husker hvor nervøs jeg var da jeg var da jeg skulle på mitt første jobb intervju... og det kan fremdeles være litt skummelt! I et forsøk på å forberede meg litt gav min mor meg en liste over typiske intervju spørsmål. Da jeg ryddet gjennom noen gamle esker her om dagen fant jeg listen, så tenkte jeg skulle dele den her med dere. Forhåpentligvis kan den være litt til hjelp for de av dere som forbereder dere til et intervju eller to ;)

  • Hvem er du, fortell litt om deg selv?
  • Hvorfor søker du denne stillingen?
  • Hvordan vil du si at dine kvalifikasjoner tilfredstiller våre krav?
  • Hva fra din utdannings- og yrkesbakgrunn gjør deg spesielt kvalifisert til stillingen?
  • Hvorfor mener du at du er den rette personen for denne jobben?
  • Hva er dine sterke/svake sider?
  • Er du flink til å samarbeide? Nevn eksempler
  • Beskriv deg selv med fem ord
  • Hvordan vil dine overordnende/kolleger beskrive deg?
  • Hva synes dine tidligere arbeidsgivere om deg?
  • Hva forventer du å lære i den nye jobben?
  • Hvilke lønnskrav har du?
  • Hva har du å bidra med i vårt firma?
  • Når kan du begynne å jobbe?
  • Hvorfor sluttet/slutter du i din forrige/nåværende jobb?
  • Vil du beskrive deg selv som en lojal arbeidstaker? På hvilken måte?
  • Kan du forklare hullene i yrkeskarrieren din?
  • Hvorofr ble du forsinket i utdanningen din?
  • Har du planer om å studere videre?
  • Hvor er du om fem år?
  • Hvilke interesser har du?
  • Kan du gi oss noen konkrete eksempler på at du er serviceinnstilt?
  • Er du gift/samboer? Har du familie?
  • Hvordan ser du på kombinasjonen jobb og familie?
  • Hvordan er din helsetilstand?
  • Har du plettfri vandel?
  • Om du skulle begynne på nytt, hadde du valgt samme yrke?
  • Har du noen gang blitt sagt opp?
  • Hva slags lederstil liker du?
  • Har du vanskelig for å samarbeide med noen sjef - i tilfelle hvorfor?
  • Hvordan ser du på delegering av arbeidsoppgaver?
  • Hvordan håndterer du stress eller høyt tempo?
  • Hvorfor tror du visse mennesker har mer suksess enn andre?
  • Hvordan definerer du en dyktig medarbeider?
  • Hvor kan du ikke tenke deg å arbeide, og hvorfor?
  • Hvilke er de tre siste bøkene du har lest?
  • Hva motiverer deg som leder
Intervjuspørsmål jeg selv har blitt stilt (som jeg kan huske):
  • fortell litt om deg selv
  • hvordan var du på videregående i forhold til andre?
  • hva vet du om oss (foretaket)?
  • hvorfor valgte du å søke jobb hos oss?
  • hva ser du på som en god leder?
  • hva gjør deg til en god leder?
  • nevn en jobbsituasjon som var vanskelig og hvordan du taklet den
  • er du flink i engelsk?
  • hva gjør deg til en god selger?
  • trives du med å jobbe i et høyt tempo?
  • skal du ha ferie?
  • når kan du begynne å jobbe?
  • hvor lang oppsigelsestid har du i din nåværende jobb?
  • hva er dine fremtidsplaner?
  • hvordan samarbeider du med andre?
  • har du noen spørsmål til meg om stillingen?
  • hva tror du dine referanser/tidligere sjefer kommer til å si om deg når jeg ringer dem?
  • hva liker du å gjøre på fritiden?
  • hva synes du er viktige egenskaper å ha i et serviceyrke?
  • hva gjør at du passer hos oss?
  • fortell oss om tidligere jobb erfaringer
Håper dette kan være til hjelp dersom du søker jobb. Det er alltid bra å forberede seg til et intervju, men husk å ikke overanalyser ting. Jeg gjorde det en gang og da gikk intervjuet skikkelig dårlig. Det beste er alltid å være ærlig og ha en positiv instilling. Tenk sånn: hvis du har kommet videre til et intervju har de jo allerede et positivt inntrykk av deg gjennom din søknad og CV. Nå ønsker de bare å møte deg ansikt til ansikt og se hvordan du er som person. Hvis du prøver for hardt og ting virker for innøvd kan dette skape usikkerhet hos den som intervjuer deg. Vær deg selv, så går alt sikker kjempe bra :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar