fredag 21. september 2012

INSPIRERENDE PERSONER: Youtube make-up guru Lauren Luke


I september 2009 leste jeg for første gang om Lauren Luke i Times Magazine sin artikkel “Women In Fashion: The Female Economy.” Navnet har vært i minnet siden. For de av dere der ute som drømmer om å gjøre hobbyen til en jobb, vil jeg anbefale dere å lese videre og la dere bli inspirert av denne fantastiske dama.

Lauren Luke er en selvlært make-up artist, bedre kjent som panacea81 på nett. Siden 2007 har hun lagt ut make-up videoer på youtube, som har fått over 128.600.000 treff og over 400.000 følgere. Videoene viser hvordan du legger på sminke, anbefaler produkter og hvordan du kan få forskjellige sminke stiler du har sett på ulike kjendiser.

Engelske Lauren hadde en tøff opvekst og prøvde meste parten av tiden å unngå mobbingen hun ble utsatt for. Da hun ble 16 ble hun gravid med sønnen sin Jordan og droppet ut av skolen. For å få endene til å møtes begynte hun å selge kosmetikker på ebay. Hun oppdaget youtube og begynte med videoene sine, for å hjelpe kundene med produktene. Det tok ikke lang tid før seertallet hoppet fra et par hundre til mange tusen. Seerne begynte å sende inn ulike typer ønsker til hva slags make-up hun skulle vise og med tiden ble Lauren en youtube-hit med flere millioner treff.

"...så mange ting begynte å skje på en gang. TV-team, aviser og magasiner ville intervjue meg. Barry M cosmetics ga meg et tilbud om å lage videoer til nettsiden deres. Youtube kontaktet meg og spurte om jeg ville bli blant en av de første fra Storbritannia til å bli partner hos dem. Google inviterte meg til å møte dronningen på deres hovedkontor i London og BBC begynte å filme en dokumentar om meg..." skriver Lauren på sin nettside.

Etter å ha blitt partner begynte Lauren å motta en del av reklame inntektene. Hun brukte flere timer hver dag på å lage videoer og intervjuer. Ikke lenge etter fikk hun et tilbud om å lage sitt eget make-up merke og ble flydd til New York. I løpet av de neste seks månedene begynte de arbeidet med merket by Lauren Luke. Etter mye jobb var de klare til å lansere. Sephora i USA la frem et tilbud om å føre merket i over 100 av sine butikker.

"Folk spør om jeg har forandret meg som resultat av all oppmerksomheten. Selvfølgelig har noen ting forandret seg, fordi jeg nå er på et mye bedre sted økonomisk. Men jeg tror virkelig ikke at det har forandret meg som person. Jeg har vokst mye og blitt mye klokere. Jeg er ikke lenger den naive jenten jeg var da alt dette begynte. Jeg måtte forandre meg og lære fort, for 'big business' spiser deg levende hvis du ikke gjør det." skriver hun på nettsiden.

Videre forteller hun "Jeg jobber hele tiden med nye prosjekter, som bøker, TV og app'en min. Hjertet mitt ligger i videoene jeg lager og folkene som følger med på dem. Jeg prøver alltid å dele og inkludere dem i alt jeg gjør. Jeg leter konstant etter muligheter til å hjelpe og styrke de som ønsker å jage sine egne drømmer."

Lauren mener hun er levende bevis på at man kan bryte med gamle oppfatninger og holdninger. "Jeg mener at skjønnhet skal være for alle. Jeg er ingen 'size zero' model og heller ingen trent make-up artist." Hun vil at alle skal vite at noen veier i livet ikke er så stengt som man kanskje tror, og at det finnes mer en en vei for å nå frem dit man vil være. "Å lære seg ting på egenhånd, opplevelser og lidenskap betyr mye."

Du kan lese resten av Laurens historie på nettsiden hennes her.

Noen videoer Her er en smakebit på noen av videoene til Lauren Luke. Du kan se mer på youtube kontoen hennes, panacea81.

bilde og videoer: panacea81

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar