mandag 17. september 2012

REISE: noen enkle reisetips

Nå er det snart høstferie og det er tid for å reise litt igjen! I den anledning tenkte jeg at dette er en perfekt anledning til å dele noen enkle reisetips.

Når man har vært på en del turer, spesielt jenteturer, vet man at det er mye som kan gå galt. Derfor mener jeg at det ikke skader å være litt forberedt før man drar ut på tur. Innledningsvis burde jeg vel også nevne at målet mitt når jeg planlegger en tur som regel er å gjøre ting billigst mulig. Dette innebærer å pakke lett og praktisk, kanskje bruke et par timer ekstra i flytid og lignende… denne reisementaliteten reflekteres nok en del i reisetipsene mine, men tror likevel du kan dra nytte av dem selv om du kanskje ikke har samme fokus selv.

Lag en pakkeliste: Selv prøver jeg alltid å utfordre meg selv til bare å ha med håndbagasje (liten koffert, 10kg) hvis jeg skal på en ukes tur eller lang weekend et eller annet sted. Det høres kanskje utfordrende ut, men med litt øvelse lærer man rask at man får med seg mer en nok. Det viktigste for å få dette til å funke, som med de fleste andre ting, er å planlegge. Du kan begynne med å skrive din egen pakkeliste. Med begrenset plass blir du tvunget til å tenke praktisk og begrense impulsene til å ta med hele skapet. Begynner du noen dager før har du mulighet til å tenke over det litt, slik at du unngår å glemme noe viktig.

Sko: en ferie innebærer som regel å gå… ikke bare litt, men MYE. Selv jeg som er bevist på det, lærer aldri. Sist jeg var i Brasil klarte jeg å snuble over en betongbenk og sette fast skoen min på veien, så hele sålen revnet og jeg nesten måtte hinke hele veien tilbake til hotellet. Noen dager etterpå revnet jeg opp stroppene på et annet par, så skoen ville ikke sitte på foten. Jeg var stuck med et par flipflops resten av turen, som jeg utviklet et hat forhold til pga overbruk… men når jeg dro til London for ikke så lenge siden hadde jeg med meg et par svarte ankel boots som kan brukes til fint, tåler en trøkk på gjørmete festivalområder og som jeg vet er behagelige å gå lagt med.

Det er med andre ord er det viktig å velge riktig sko når du drar ut på tur. Med mindre du skal til syden ville jeg anbefalt å reise i et par allsidige ankel støvletter (fordi disse veier mest) og slenge med et par lette tøysko og ballerinasko i håndbagasjen, hvis du ikke har en kolli ekstra. Slik unngår du kanskje fristelsen til å kjøpe nye sko og en smertefull tur for føttene dine.

Tett på: et lite tips, som kan utgjøre en stor forskjell når man er ute og reiser (spesielt i storbyer), er å skaffe seg en liten veske til å ha rundt halsen. På denne måten kan du ha mobil, pass og bankkort lett tilgjengelig og enkelt gjemme den under en genser hvis du er på utsatte steder. Stort sett alle turer jeg har vært med på har endt med at noen har blitt frastjålet noe, eller at noen har blitt tatt i forsøket. Kommer aldri til å glemme den gangen jeg sto på undergrunnen i Milano. Ei dame hadde klart å legge genseren sin over veska mi og var på vei ned i med hånda, uten at jeg merket det! Heldigvis var jeg med noen andre som oppdaget det før det var for sent. Jeg hadde passet, mobilen og lommeboken i den vesken. Det hadde blitt en veldig kjedelig start på turen hvis det ikke hadde blitt oppdaget.

En annen gang klarte en venninne av meg å bli frastjålet både mobil og ipod mellom sikkerhetskontrollen og ombordstigning på flyet. Uhellet kan være ute over alt… selvfølgelig er en liten veske som dette ingen garanti, men jeg tror det er mer sannsynlig at du legger merke til en hånd foran på brystet, enn ned i en lomme eller stor veske. Ta for eksempel at du er på shopping i en eller annen storby. I et slikt senario kommer du til å ta opp og ned bankkortet ditt på mange steder og vimse rundt med mange poser, i en ukjent by full av mennesker. Eller kanskje du er på et fullstappet mørkt utested, hvor den som dytter borti deg egentlig er på vei ned i jakkelomma etter mobilen din. Dessuten er det deilig når du ikke må stresse med å passe på at du har tingene dine hele tiden og bare nyte ferielivet fult ut!

Kortbruk og kontanter: Det kan være greit å ha litt kontanter slik at du har noe å bruke den første tiden du ankommer, når alt er litt ukjent. Kursen på tidspunktet du veksler vil ha størst betydning for om det lønner seg å veksle hjemme eller på reisen. I tillegg kan det være lurt å ha litt kontanter på lur hvis du skal betale ting på steder du synes virker litt utsatte, for eksempel et shabby utested eller en liten restaurant på et gatehjørne i Syden.

Hvis jeg går ut på kvelden i utlandet pleier jeg bare å ha med så mye kontanter jeg tror jeg kommer til å bruke og førerkortet, så lar jeg bankkortet og passet ligge et trygt sted på hotellrommet. Hvis jeg ikke har førerkortet bruker jeg vanligvis et gammelt sperret bankkort jeg har liggende, eller lignende. Noen steder er ikke bankkortet gyldig legitimasjon, så du må nesten se an byen og situasjonen. For eksempel har jeg opplevd at utestedet skanner legitimasjonen din og får en bildekopi opp på skjermen, for å ha kontroll over hvem som er på utestedet. På slike plasser avviser de bankkort som legitimasjon fordi det blir feil at de skanner kortopplysningene dine. Når det gjelder legitimasjon vil jeg uansett fraråde deg å kombinere alkohol og det å bære rundt på passet ditt uansett hvor du er. Dette virker som en veldig uheldig kombinasjon og du sliter nok en del hvis du mister passet ditt i utlandet. Kjenner noen som ble holdt igjen seks uker på Cuba da de mistet sine, kjipt når du vil hjem…

Ellers kan det og være lurt å ha med et ekstra kort (eller annen reserve) i tilfelle uhellet skulle være ute, for eksempel et mastercard. Dette er alltid greit å ha dersom du blir frastjålet eller mister bankkortet du vanligvis bruker. Da jeg var i Paris for noen år siden ble en jeg kjente frastjålet lommeboken hvor han uheldigvis i god tro hadde samlet alle kortene sine. I dette tilfellet reiste han heldigvis med oss, og fikk låne penger resten av oppholdet. Men la oss si at du er i en slik situasjon alene. Du har ikke penger til transport, mat… ingenting… da er det ganske greit å kunne løpe tilbake til en liten reserve som venter på deg på hotellet, i stedet for å føle seg helt hjelpesløs eller avhengig av andre.

Til sist vil jeg og gi en liten kommentar på kontantuttak og det å betale i annen valuta. I noen butikker vil de kanskje spørre deg om du heller vil betale i norske kroner. Ikke si ja til dette, vanligvis får du en dårlig kurs og betaler mer. Vær også oppmerksom på hvor du tar ut pengene dine. Noen minibanker har ekstra gebyrer og da blir det fort et veldig dyrt uttak. Husk også at noen kort har regionsperre. Dersom du skal ut å reise kan disse åpnes i nettbanken. Har du glemt å gjøre det kan du ringe banken.

Det er kaldt på flyet: Dette er lett å glemme. Med dårlig airconditionluft og kalde fly er det lett å bli syk mens du reiser. Derfor kan det alltid være greit å ha med en jakke eller noe annet varmt, om det så bare er til å bruke under flyvningen. Tips fra en som vet alt om å bli forkjølet etter flyturer… hrmf..

Ha papirene dine i orden: Husk å ta utskrift av hotellreservasjon, flybilletter, konsertbilletter og lignende. Dette er alltid greit å ha tilgjengelig når du er på tur. Ta for eksempel at taxisjåføren din ikke kjenner til hotellet du skal til, da står adressen på hotellreservasjonen din. Sørg også for at du har gyldig reiseforsikring når du skal på tur og ta utskrift eller ha et eller annet forsikringsbevis tilgjengelig. Alt blir lettere å takle når man er godt forberedt. Når det gjelder å ha orden i papirene dine er et greit lite tips å ha med deg en liten mappe, hvor du tar vare på kviteringene dine. Det er alltid en fordel å kunne se tilbake på disse dersom du oppdager uregelmessigheter ved bruk av kortet ditt.

bilder: laredoute, monki

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar